Del poble de Son al Pic de Quartiules (2.228 m.)

Durada: Unes cinc hores d’anada i tornada amb parades incloses

Època: Hivern.

Desnivell: Uns 700 m.

Dificultat:  Fàcil

Descripció:

És un dissabte del mes de març i fa un dia esplèndid. Hem quedat amb un grup per fer una sortida amb raquetes fins el refugi del Pla de la Font a la zona perifèrica del Parc Nacional d’Aigüestortes i Sant Maurici. Són les 10 del matí i esperem davant l’església del bonic i bucòlic poble de Son al Pallars. En uns minuts ens trobem tot el grup i pugem en cotxe fins a les Planes de Son on aparquem i ens equipem per començar a caminar. El dia apunta fantàstic, dia seré, molt sol, fresca i sobretot molta neu.

Comencem a caminar seguint la pista, ara plena de neu que ens condueix fins el sender que mena cap al refugi passant pels Planells de Posa i la Pleta Amagada. La neu a aquesta hora del matí està quasi perfecte. Anem enfilant pel sender fins a arribar a la darrera pujada que ens porta al refugi del Pla de la Font. Fem una parada, mengem i bevem una mica i ens mirem el prat, ara cobert de neu, que hem de continuar per arribar al Coll de Fugueruix, parada obligada per admirar les muntanyes que ens envolten abans d’assolir el cim.

El refugi del Pla de la Font és encantador, petit i acollidor i el més important el tracte rebut pel guarda del refugi, en Tom. Ens informa que avui té obert donat que han de fer-hi nit un grup de vint excursionistes que volen pujar el Pic del Pinetó. Donar de sopar a un grup tan nombrós porta feina i ens convida, amablement si volem pelar patates. Amablement també i una vegada satisfetes les nostres necessitats de menjar i beure quelcom,  ens escapolim i  enfilem, amb pas ràpid, el camí cap al Coll on arribem en encara no un quart d’hora.

Des del Coll de Fugueruix es tenen unes impressionants vistes a la Vall del riu Escrita en el Parc Nacional d’Aigüestortes i Sant Maurici i sobre la Serra de les Closes.  El dia és tan clar que veiem perfectament els esquiadors a les pistes d’Espot que ens queda just a sota.

Després de la breu parada enfilem pel mig del bosc cap el pic de Quartiules (2.228 m). La pujada es dreta i el cor batega fort en algun moment però arribem dalt. Vistes magnífiques a gran part dels Pirineus i a tocar els pics de Mil Potros, Pinetó, Roca Blanca i lo Teso, els quatre cims que formen la Serra de les Closes. Veiem també la Torreta de l’Orri que volem fer l’endemà.

De tornada fem una parada de nou en el Refugi on aprofitem per fer una cafè calent i quan estem a punt d’arribar a les Planes de Son, trobem el grup d’excursionistes que hi ha de fer nit i que ens pregunten si hem deixat traça. Els diem que si i els informem que menjaran un bon plat de patates.

Magnífica excursió que destaca per la bellesa dels paratges i per la seva tranquil·litat, tret del grup d’excursionistes i del guarda del refugi, no hem trobat ningú. Decidim que aquest estiu hi tornarem.