Els Pobles del Naut

Desnivell: Uns 300  mts.

Dificultat: Baixa

Descripció:

Aquesta excursió per una part dels pobles del Naut i del Mig Aran permet endinsar-se en la història, la cultura i la natura de la Vall d’Aran.

El camí segueix part de l’històric Camin Reiau, que havia estat la base dels senders que comunicaven els pobles de l’Aran.

Proposem sortir de la Plaça de l’Església de Gessa i situats de cara a l’església agafem el camí que baixa cap a la dreta en direcció al Torrent de Corilha on conflueix el GR-211. Travesseu el pont i seguiu el camí cap al Prat de Sant Martí on hi veureu un bon grapat de vivendes de segona residència que les heu de deixar a l’esquerra.

Seguiu el camí fins a la carretera que just arriba a Arties.  En aquest punt teniu dues alternatives, o bé creuar la carretera i travessar Arties o seguir per la vorera de la mateixa fins a l’església de Sant Joan.

En tots dos casos, us heu de situar a una pujadeta que queda al costat d’unes vivendes de l’església de Sant Joan. Abans d’arribar al final de la pujadeta trobareu a mà esquerra l’inici del camí que va cap a Garós. Seguiu ara el bonic camí que s’endinsa al bosc i que us porta directament a Garós. Travesseu el poble fins que arribeu a l’església. Aquí podeu beure aigua d’una font que queda just al costat de la porta de l’església.

Seguiu el camí que bordeja l’església i el cementiri i que us porta ara a Casarill, seguint sempre les marques del GR-211 de color blanc i vermell. El camí va baixant fins arribar al nivell del riu. Just abans d’arribar a Casarill, creueu el pont que us porta directament a dins del poble. Quan arribeu a l’església gireu cap a la dreta i agafeu de nou el camí, ara cap a Escunhau. El camí és molt marcat i està envoltat d’avellaners.

Continueu seguint les marques vermelles i blanques que us portaran fins a Betren. D’Escunhau a Betren el camí continua baixant, passant per bonics prats de flors, que mereixen una fotografia, fins arribar al riu just a sota del poble de Betren- Pugeu cap al poble i seguiu el carrer principal que és a tocar de Vielha. Passegeu pels carrers de Vielha i descanseu a la plaça de l’església veient passar la gent.

Si esteu molt cansats, una alternativa és agafar un autobús de l’Alsina i Graells; en poca estona tornareu a ser a Gessa.

Nosaltres us recomanem tornar a peu. En aquest cas torneu pel mateix camí fins a Garós. Si abans el camí baixava, ara és de pujada, però el desnivell és suau. Arribant a la plaça principal de Garós, en lloc de travessar tot el poble, baixeu pel carrer que us queda a la dreta fins a la carretera on veureu el camí que passa per l’altra banda de riu. Creueu el pont i agafeu el camí a mà esquerra que us porta directament a Arties. Aquest és un camí ombrívol i molt bonic que us porta al bell mig d’Arties just a sota de l’església de Santa Maria. Us recomanem que us hi arribeu. També us recomanem, que reposeu una mica a la plaça que queda just sota l’església i reompliu les cantimplores d’aigua de la font que hi ha al mig en forma d’ós.

Torneu anar a buscar el carrer principal i seguiu-lo fins a la zona d’aparcaments on hi ha l’Oficina de Turisme i els óssos que formen part del programa de repoblació de l’ós al Pirineu. Continueu pel carrer fins anar a trobar un camí que comença just després d’una petita hípica i que va resseguint el riu. Seguiu aquest petit camí que s’endinsa al bosc fins arribar a Gessa. Aquest bosc frondós i ple de molsa, porta als nens a fer volar la imaginació sobre imaginaris i fantàstics gnoms i follets que habiten els boscos.

L’arribada a Gessa és per l’esquerra del riu on comença una pista cimentada que s’enfila fins al Prat de Sant Martí, seguiu el carrer cap a la dreta i sou de nou davant de l’església de Gessa.

Vigileu a l’hora de creuar la carretera i visiteu les esglésies i cementiris dels pobles si són oberts.