Època: Estiu i bon temps (30/8/2013).
Desnivell: Uns 634 m. de pujada i uns 800 de baixada.
Distancia: Uns 9,5 Km.
Descripció:
Avui ens organitzem amb colla. Sortim de Gessa molts cotxes i més jovent. Volem fer la Vall de Marimanha. Inèdita vall amagada darrera les llargues pales de l’estació de Beret.
Parem a Beret i ens separem. Una colla enfilarà fins el Porthillon de Marimanha per la vessant de Beret i baixaran per la coma de Marimanha fins a la cabana, al mig de la vall i vora el riu. La resta baixarem en cotxe per la pista de Montgarri fins el Pònt de Marimanha, límit entre la Val d’Aran i el Pallars Sobirà.
La pujada fins el Portilhon de Marimaha (2.308 m.) és feixuga i força monòtona, per les pales herboses i dretes de la banda de Beret, que a l’hivern configuren les pistes més amables de l’estació hivernal, però a ple estiu verdes i molt rústiques.
Passat aquest punt a la dreta el Tuc de Beret i a l’esquerra el Tuc deth Dusau. Al front en direcció NE la Coma de Marimanha que en baixada pronunciada però sense complicacions mena fins al cabana de Marimanha, una cabana de pastors ben reeixida i aquest estiu envolta de molt bestiar.
En aquest punt ens retrobem els dos grups, els que hem baixat fins el Pònt de Marimanha i que hem pujat travessant un imponent bosc de pi negre primer i resseguint el curs del riu després fins arribar a la zona mes franca de la vall que et guia també fins a la cabana.
Fem la vall també en direcció als llacs de Marimanha que configuren el circ que presideixen els pics de Marimanha i que ambienten una zona d’ambient rocós i alpí, solitari i feréstec, però que ofereix una perspectiva força diferent de les excursions de la zona.
Baixant i endinsats en el bosc, de camí cap als cotxes, fem una incursió per veure un preciós saltant d’aigua que queda força amagat però que el soroll de l’aigua contra la roca ens mena –juntament amb algun bon amic- que havia proposat aquesta travessa i que ens ha encantat a tots, sortida que també ens ha regalat -quasi com aquell qui no vol- un bon farcell de rovellons. I tornarem…